BTE Groep
11 november 2022

Wat zijn je taken als Assistent Controller bij de BTE Groep

Van maand- en jaarafsluitingen tot rapportages en van controles uitvoeren met de business controllers tot het consolideren en ondersteunen bij budgetten. Als Assistent Controller voor een locatie van de BTE Groep ervaart Leonie Gaasbeek een enorme diversiteit aan werkzaamheden. Bijna vier jaar geleden begon zij bij BTE nadat ze zo’n 15 jaar vooral werkzaam was in de accountancy binnen het MKB. “Het werken bij BTE Groep trok me enorm aan, de diversiteit van werkzaamheden in combinatie met het kunnen focussen op rapportages en analyses bij de BTE-bedrijven zag ik meer dan zitten. Daarnaast is BTE een echte productieonderneming, waardoor je ook met het ‘maak’-proces van doen hebt.”

De werkdag van een Assistent Controller bij de BTE Groep 

Hoe een werkdag van Leonie eruitziet hangt sterk af van de week of dag. “Aan het begin van de maand zijn we vooral bezig met taken die samenhangen met de maandafsluiting, zoals het beoordelen en opstellen van de resultatenrekening. Later in de maand ligt de focus meer op de balans en is er ruimte voor taken die bijdragen aan het optimaliseren en verbeteren van de processen.” Ook het opstellen van wekelijkse liquiditeitsprognoses en het ondersteunen van locaties en business controllers bij het opstellen van forecasts en processen hoort bij de taken van een Assistent Controller. 

Bijdragen aan het verbeteren van (financiële) werkprocessen binnen de BTE Groep

Doordat BTE volop in ontwikkeling is, zijn de werkzaamheden heel divers. “De functie blijft je uitdagen omdat je altijd blijft zoeken naar hoe taken efficiënter kunnen en hoe we het onszelf makkelijker kunnen maken. Vergeleken met toen ik hier vier jaar geleden begon, zijn bepaalde processen van alle BTE-locaties steeds meer geharmoniseerd, gestandaardiseerd en soms zelf geautomatiseerd. We blijven onderzoeken hoe het nóg efficiënter kan, zonder daarmee in te leveren op de kwaliteit.” 

De grootste slag die Leonie dan ook met haar collega’s gemaakt heeft, is dat ze de termijn van de maandafsluiting hebben teruggebracht van tien naar slechts vijf dagen. “Doordat we die verbeterslag hebben kunnen maken, door processen te verbeteren en deels te automatiseren, zijn we in staat flexibeler om te gaan met andere taken die voorbijkomen. Voorheen legde de maandafsluiting een groot beslag op je agenda, nu zijn we in staat om veel meer tijd en aandacht te geven aan andere taken of zelfs nieuwe dingen te ondernemen.”

Aandacht voor werkdruk 

Dat de tijd die wordt besteed aan de maandafsluiting is verkort, betekent niet direct dat er meer uren in een kortere tijd worden gemaakt. “Door goede afspraken te maken met alle betrokkenen, is de taak op zich efficiënter geworden en kan eventueel een collega ondersteunen. Maar we blijven nog steeds aandacht houden voor de werkdruk, ook in die periode. Zo houden we elke dag een korte evaluatie met collega’s: waar liep je gisteren tegenaan en waar denk je komende dagen tegenaan te lopen. Gewenste ondersteuning kan dan direct ingezet worden.” Die ondersteuning ervaart Leonie zowel binnen haar team als BTE-breed. “We hebben een gezellige en vertrouwde groep collega’s. We staan altijd voor elkaar klaar en helpen elkaar wanneer dat nodig is. Het voelt hier ook niet alsof we als finance op een eilandje zitten, er is bijvoorbeeld ook veel contact met collega’s op de locatie, de Businesscontrollers, HR en ICT. Dat draagt eraan bij dat je je onderdeel voelt van het grotere geheel.”

Werken bij de BTE Groep

Ben je ook benieuwd hoe jij, als financieel expert, bij kan dragen aan het grotere geheel van de BTE Groep en haar vestigingen, bekijk dan de vacatures.

Bekijk alle vacatures